EdgeRank Optimization på Facebook

EdgeRank Optimization for mig en ny disciplin at lære. Det svarer til googles Pagerank og bestemmer sandsyneligheden for hvordan du får dine opslag læst på Facebook, nu hvor de som default kun vises til 16 % af dine fans.

De tre parametre som Facebook anvender til at udregne din EdgeRank:

1) Affinity Score – vægten af relationen mellem afsender og modtager. Altså hvor ofte har afsender/modtager tidligere interageret. fx hvis en modtager tidligere har like’et et af dine indlæg vil din nye post med større sandsynelighed blive vist.

2) Edge Type – Alt hvad der sker på din væg elle afledt af aktiviteter på din væg er “edge”. Når du laver en update på din væg er det en “edge” det samme gælder hvis andre like’r deler eller kommenterer din post. Ikke alle Edge’s vægtes ens i algoritmen. kommentarer og deling vægtes højre en et like. 

3) TID – og så er det tid, på FB er her og nu en vigtig parameter for hvad der prioriteres. Updates med hurtig reaktion tæller altså mere i EdgeRank end interaktioner med gamle opslag.
Intorduktion her http://socialmediaseo.net/2011/02/23/facebook-optimization-edgerank/

Og forklaring på hvorfor der er begyndt at komme så meget crap i dit feed her.
http://www.elezea.com/2013/02/facebook-edgerank-optimization/

Reklamer

Der er lukket for kommentarer.